מה עושות הדבורים בחורף?

/
מה עושות הדבורים בחורף?

הדבורים הן אחד ממיני החרקים המסקרנים ביותר בעולמנו. יש להן מבנה חברתי מהודק ומרתק, הן מתקשרות על ידי ריקוד מסתורי ומייצרות דבש טהור ומתוק ללא שום עזרים טכנולוגיים. למרות שחלקנו קצת מפחדים מהן, קשה שלא להעריץ אותן. אך האם תהיתם פעם לאן הדבורים נעלמות בחורף? בניגוד לחרקים אחרים, שמטילים ביצים בסתיו ואז פשוט מתים ומאפשרים לדור הבא לתפוס את מקומם, הדבורים בחורף אינו דבר נדיר הדבורים פעילות כל השנה. איך יצורים קטנים כל כך מצליחים לשרוד כשמזג האוויר מקפיא, גשם יורד ומקורות המזון מצטמצמים?

מה עושים הדבורים בחורף בלי שמיכות?

כשהטמפרטורות צונחות אל מתחת ל-10 מעלות צלזיוס, הדבורים נסוגות לכוורת שלהן ומרכזות את מאמציהן בהישרדות, כשמטרתן העיקרית היא שמירה על  שלומה של המלכה. כמו כל החרקים, הדבורים הן קרות דם, כך שעליהן לשמור על טמפרטורה גבוהה בתוך הכוורת על מנת להשאר בחיים. לשם כך הן מקיפות בגופן את המלכה ונצמדות זו לזו בחוזקה, עד ליצירת מבנה ייחודי שנקרא אשכול חורף. כיוון שחום גופן אינו מספיק כדי לשמור על הטמפרטורה בתוך הכוורת גבוהה במידה הרצויה, עליהן לרפרף בכנפיהן ולרעוד ללא הרף. כן – הן רועדות ונעות במשך כל חודשי החורף. ככל שהטמפרטורות נמוכות יותר כך האשכול מתכווץ ונעשה דחוס יותר כיוון שהדבורים נצמדות זו לזו יותר ויותר כדי להתחמם. במרכז אשכול החורף הטמפרטורות יכולות לטפס עד כ-37 מעלות, בעוד שבמעטפת האשכול הטמפרטורה נעה באיזור ה- 10 מעלות. הדבורים החיצוניות והפנימיות מחליפות מקום ללא הרף כדי לחלוק בחום שבתוך האשכול. 

דבורים מצטופות בחורף

אם אין לחם, תאכלו דבש!

כדי לשרוד, וכדי לספק לעצמן את רמות האנרגיה הגבוהות הדרושות כדי לרעוד ללא הרף, האשכול כולו זוחל ומטפס סביב החלק הפנימי של הכוורת כדי להגיע למאגרי הדבש שהכינו במהלך הקיץ. חברי כוורת אחת עשויים לצרוך עד 14 קילוגרמים של דבש במהלך חורף יחיד! במשך רוב החורף האשכול נשאר שלם, אבל כשהטמפרטורות בחוץ עולות מעט, חלק מהדבורים עוזבות את הכוורת לזמן קצר כדי להפטר מהפסולת, ואולי גם כדי למתוח את הרגליים המרובות שלהן. במקומות שבהם הטמפרטורות רק לעתים נדירות יורדות מתחת ל-10 מעלות צלזיוס, אם בכלל, מושבת דבורי הדבש ממשיכה לעבוד כרגיל כל השנה.

הכי חשוב להתכונן מראש

גורל הכוורת כולה תלוי במידה שבה אוכלוסיית הדבורים התכוננה לחורף. כדי לשרוד את העונה הקרה הן צריכות לדאוג במהלך הקיץ למאגרים שופעים של דבש טהור, וכן לוודא שהכוורת חזקה  ובטוחה מפני פגעי מזג האוויר. עובדה מרתקת היא שלאוכלוסיית החורף מאפיינים פיזיולוגיים שונים מאלה של אוכלוסיית הקיץ. דבורי החורף שמנמנות מעט יותר, כדי שחום גופן יהיה גבוה יותר. וכיוון שבחודשי החורף הן לא יכולות להתרבות, הן בעלות תוחלת חיים של כמה חודשים במקום כמה שבועות, שהם אורך החיים של דבורה ממוצעת.

מכינים את הכוורת של משק אופיר לחורף

הכל תלוי במעמד החברתי

העולם החברתי של דבורי הדבש מחולק בדרך כלל לשלוש מעמדות: הדבורים הפועלות, שהן הרוב, אחראיות על איסוף הצוף, הפיכתו לדבש וטיפול במלכה. המלכה מטילה ביצים, והיא אחראית על שגשוגה של הכוורת. והזכרים – כל תפקידם הוא לטוס בין הכוורות ולהפרות מלכות. לקראת החורף, הזכרים מגורשים אחר כבוד מהכוורת שם הם מוצאים את מותם, כך שאשכול החורף מורכב כולו מנקבות. 

ניתן לראות כי בחורף, כמו בכל השנה, מה שמאפשר לדבורים לשרוד ולשגשג הוא התקשורת והיכולות החברתיות המפותחות שלהן. הן שומרות ומגנות זו על זו, חולקות במשאבים באופן שוויוני, וכשהן מתכנסות סביב מטרה משותפת הן מצליחות לעמוד מול סיכויים שנראים בלתי אפשריים. 

כתבות נוספות

הכניסה לאתר זה מגיל 18 ומעלה

האם עברת את גיל 18?