כל מה שרציתם לדעת על דבש בחורף

/
כל מה שרציתם לדעת על דבש בחורף

איך אתם עם דבש בחורף? בין אם אתם מאוהבי החורף או שאתם רועדים רק מהמחשבה עליו, אף אחד לא נהנה מאף הסתום, השיעולים וכאבי הגרון שהוא מביא איתו. העונה הקרה מאתגרת את גם המערכת החיסונית החזקה ביותר. אם תשאלו את סבתא, אין פתרון יותר טוב למחלות החורף מאשר דבש. תה עם דבש, מים חמים עם דבש או פשוט דבש בכפית, העיקר שתכניסו דבש לגוף, והרבה. אבל האם הדבש באמת בריא לנו? ומאיפה בכלל הוא מגיע, כשכל הדבורים נעלמות בחורף? הנה כל מה שרציתם לדעת על דבש בחורף ולא העזתם לשאול. 

איפה כל הדבורים?

אנחנו יודעים שהן לא נכנסות לתרדמת חורף, והן לא נודדות דרומה לארצות החמות. אז לאן נעלמות כל הדבורים בחורף?  האמת היא שהן פשוט מתרכזות בתוך הכוורת. כדי לשמור על החום הן נצמדות זו אל זו במבנה כדורי שנקרא אשכול חורף. במרכז האשכול נמצאת המלכה, וסביבה הדבורים הפועלות. הדבורים הזכרים, שתפקידם מתרכז בהפריית המלכות בלבד, מגורשים אחר כבוד אל מחוץ לכוורת, שם ימצאו את מותם. לקראת החורף, הדבורים החרוצות דואגות למאגרים שופעים של דבש, ממנו הן ניזונות במהלך כל התקופה הקרה. לכן הימים האחרונים של הסתיו הם התקופה המתאימה ביותר לרדיית דבש. אל דאגה, הדבוראים מקפידים להשאיר לדבורים שלהם מספיק דבש כדי לכלכל אותם לאורך העונה הקרה.

דבורה מייצרת דבש בחורף

מה זה בכלל דבש?

את הדבש מייצרות הדברים כמזון, בעיקר לקראת חודשי החורף הארוכים. כדי לייצר דבש, הדבורה הפועלת מוצצת צוף מהפרח בעזרת לשונה הצינורית, ומאחסנת אותו בקיבה מיוחדת בגופה. בדרך חזרה לכוורת הדבש כבר מתחיל לעבור עיבוד על ידי אינזימים מיוחדים. כשהיא מגיעה לכוורת, היא מעבירה את הצוף לפיה של דבורה אחרת, שממשיכה לעבד אותו בקיבתה. משם הדבש עובר לחלת הדבש. הדבש הוא בעצם תמיסה על רוויה של סוכר, והוא מכיל בעיקר פרוקטוז וגלוקוז.

דבש וגשם

ייצור הדבש של הדבורים מושפע מהאקלים בו הן חיות. ככל שיש יותר גשמים, ועונת הפריחה ארוכה ושופעת יותר, כך יותר קל לדבורים לייצר דבש. בארצות כמו ישראל, הנוטות לבצורת, ייצור הדבש עשוי להיפגע באופן קשה בשנים מסויימות. 

צביקה אופיר מטפל בדבש בחורף

דבש ובריאות – עובדה או מיתוס?

החדשות הטובות הן שהסבתות לא טועות. לדבש יתרונות בריאותיים לא מבוטלים, והוא יכול להוות תוסף תזונה נהדר בחודשים הקרים. דבש איכותי עשיר בנוגדי חמצון המסייעים להגן על הגוף ממחלות לב, סוכרת ועוד.  יש לו אפקט אנטיספטי ואנטי דלקתי, מה שהופך אותו לתרופה אידיאלית להצטננות, כאבי גרון, שפעת ועוד. מחקרים מראים כי דבש עשוי לסייע להפחתת שיעול לא פחות מתרופות שאפשר לקנות בבית המרקחת. 

סוגים שונים של דבש עשויים להיות אנטי-בקטריאליים או אנטי-פטרייתיים ולהגן על הגוף מפני זיהומים. הדבש אף משמש כפרביוטיקה – כלומר, הוא מזין את החיידקים הטובים שחיים במעיים שלנו, שחשובים לא רק לעיכול אלא גם לבריאותנו הכללית. 

יש לזכור כי כל האמור לעיל נכון במיוחד לדבש לא מעובד. רבים ממוצרי הדבש שניתן למצוא בחנויות עוברים פיסטור ועיבוד כבד. דבש גולמי איכותי הנרכש ישירות מחנות של מכוורת דבש יספק לכם את היתרונות הבריאותיים הרבים ביותר.

למה הוא פחות מגרה בחורף?

בטח שמעתם שדבש לא מתקלקל אף פעם. זו האמת! אם הדבש שלכם נעשה גבשושי ואפילו צפים בו כתמים לבנים קטנים – זה לא אומר שהוא מקולקל, זהו פשוט דבש שעבר תהליך של גיבוש. למעשה, זה אומר שכנראה מדובר בדבש איכותי שזכה לעיבוד מינימלי, אם בכלל. בחודשי החורף, כשהטמפרטורה נמוכה, דבש איכותי נוטה להתגבש אפילו כשהוא עדיין בכוורת. דבש מגובש הוא מתוק ומזין כמו דבש רגיל, אך אם אתם בכל זאת מעדיפים אותו בתצורה הרגילה –  חממו אותו בעדינות בקערת מים חמים. הזהרו מחימום יתר שעלול לפגום באנזימים והוויטמינים החיוניים שבו.  

כתבות נוספות

הכניסה לאתר זה מגיל 18 ומעלה

האם עברת את גיל 18?