על הדבש ועל העקיצה: יום בחיי דבוראים

/
על הדבש ועל העקיצה: יום בחיי דבוראים

מי לא אוהב דבש?! הנוזל הזהוב והמתוק שיכול לשדרג הכל, מכוס תה, דרך עוגות ועד התבשילים והמנות הטעימות ביותר לאורך כל השנה ולא רק בראש השנה. הדבש הוא לא רק טעים, הוא ידוע כמזון בריא ביותר וכבעל יכולות ריפוי. כמובן שכל ילד בן יומו יודע כי את הדבש מייצרות הדבורים, והוא גם יודע כי דבורים יכולות לעקוץ. אלא מה שפחות ידוע הוא שגם ליתר תוצרי הדבורים, לרבות לעוקץ הדבורים (למי שאינו אלרגי כמובן) יש סגולות ותכונות שמסייעות לגוף האדם. 

הכוורת

הדבורים כידוע חיות בכוורות במעין קהילה סגורה שבראשה עומדת מלכה אשר אחראית על העמדת דור חדש של דבורים. יתר הדבורים הן פועלות שלכל אחת מהן יש את תפקידה. חלקן אחראיות על טיפול בזחלי הדבורים, חלקן אחראיות על איסוף הצוף ליצירת הדבש (ולהאבקה, אך על כך במאמר אחר), חלקן אחראיות על אבטחת הכוורת ואילו חלקן אחראיות על יצירת הדבש, שנועד להאכלת דור הדבורים הצעיר. כאשר בכוורת מסויימת מתחילה התפוצצות אוכלוסין, תעזוב המלכה עם עד חצי מהדבורים ומספר זכרים ותקים כוורת חדשה. חילוף הדורות בכוורת הדבורים, כדרך הטבע, הוא קצר ואכזרי, עם בקיעתה של מלכה חדשה היא תשמיד את יתר זחלי המלכות, תשתלט על הכוורת הקיימת ותתחיל להנהיג אותה ולהקים לה דור חדש. כך גם גדלה אוכלוסיית הדבורים.   

גידול דבורים 

כאמור הדבורים חיות בכוורת. כיום קיימות כוורות טבעיות אשר נוצרות בטבע על ידי נחילי דבורים שעזבו את הכוורות הקודמות שלהן והחלו "התיישבות" חדשה וכן קיימות כוורות מלאכותיות, להן אחראים הדבוראים. רדיית הדבש ותוצריהם האחרים של הדבורים הינם רק חלק קטן מעבודתו של הדבוראי הנחשב כמגדל דבורים. בין היתר אחראי הדבוראי להגדלת אוכלוסיית הדבורים ויצירת כוורות חדשות, לעתים באמצעות יצירה של מלכות דבורים באופן מלאכותי. הדבוראי נותן לזחלי דבורים בני יומם מזון מלכות ובכך הוא "מסמן" לכוורת כי זחלים אלה כ"ראויים" למלוכה על מנת שבבוא היום יצאו ויתחילו כוורת חדשה. בנוסף הדבוראי אחראי לבריאותן של הדבורים ולכלכלתן בתקופות "החלשות", שהן בד"כ לפני עונת הפריחה ולאחריה.   הדבוראי אמנם עושה עבודתו כאשר הוא ממוגן מכף רגל ועד ראש אולם מאחר והוא זקוק לכל טווח הפעולה של כף היד, לרוב עובדים הדבוראים ללא כפפות. עובדה זו גורמת לכך שדבוראים נעקצים על ידי דבורים באופן תדיר, ואולם קיימת סברה, שלא הוכחה מדעית, כי הדבר תורם לבריאותם של הדבוראים. 

תוצרים

כמו שאמרנו, הדבש נחשב למזון בריא בעל סגולות מרפא, אך גם יתר תוצרי הכוורת הינם בעלי יתרונות ומשמשים את האדם. כך למשל מזון מלכות אשר מיוחסות לו תכונות אנטי בקטריאליות, מסייע בהחלמה וחיזוק הגוף, תורם לעליית הברזל בגוף ולהורדת שומנים בדם. כך הדונג (הפרופוליס) ממנו עשויים התאים המשושים שמרכיבים את חלת הדבש משמש את בני האדם ללעיסה או כספריי ומיוחסות לו תכונות ריפוי. בנוסף משמש הדונג גם ליצירת מוצרי קוסמטיקה, טיפוח טקסטיל ועוד. הפלא ופלא גם עוקץ הדבורה הוא בעל סגולות מרפא והוא משמש לטיפול במחלות רבות אצל בני אדם.

טרם פוענח לגמרי אופן פעולת עוקץ הדבורה אולם מאמינים כי הוא פועל לטובה על מערכות החיסון והעצבים של האדם. לבסוף, ואולי חשובה מכל, הינה יכולת ההאבקה של הדבורים. בעת רדיית הצוף מן הצמחים "אוספות" הדבורים אבקנים מצמחים ומעבירים אותם לצמחים אחרים ובכך תורמות להתפתחות ושגשוג הצומח, לרבות הצומח ממנו ניזון האדם, ולכן היכן שהדבר לא קורה באופן טבעי, מתבקשים הדובראים על ידי חקלאים העוסקים בגידולי שדה להגיע עם כוורותיהם ולסייע בהאבקת השדות והגידולים.  

כתבות נוספות

הכניסה לאתר זה מגיל 18 ומעלה

האם עברת את גיל 18?