מוצרי מכוורת – מחדיר עשן

/
מוצרי מכוורת – מחדיר עשן

מוצרי דבורים וכוורות הם בעלי ערכים תזונתיים, מסייעים לבריאות ולמערכת החיסון ומשמשים במגוון רחב של תחומים כגון אסטטיקה, קוסמטיקה, רפואה, בנייה ועוד. מוצרים אלה כאמור מיוצרים על ידי הדבורים אבל איך אלה מגיעים אל האדם. כאן נכנס הדבוראי לתמונה. הדבוראי, או מגדל הדבורים, הוא איש מקצוע הבקיא ברזי הדבורים ויודע כיצד לטפל ולטפח את הדבורים וכן גם לאסוף ולרדות את מוצריהם. 

איסוף מוצרי הכוורת

כדי לאסוף את מוצרי הכוורת נדרש הדבוראי לידע וניסיון רב על מנת מחד לאסוף את המוצרים באופן יעיל ומהיר ומאידך מבלי לפגוע בכוורת, בדבורים ובמרקם הנחיל והקהילה. הדבוראי מבצע את עבודתו תוך שהוא עושה שימוש בציוד רב, לרבות כובע מגן, חליפה מיוחדת ואטומה וכן מכשור מתוחכם שנועד לטיפול בכוורות ובחלות הדבש. אחד ה"כלים" החשובים של הדבוראי הוא העשן. הדבוראי נעזר בעשן למספר מטרות. בניגוד למה שחושבים, העשן אינו פוגע בדבורים ואינו גורם להן נזק. תפקידו של העשן הוא להרגיע את הדבורים. 

כיצד, הדבורים מתקשרות ביניהן באמצעות הפרשת הורמונים או הפקת ריחות מיוחדים ובכך מעבירות מסרים מהאחת לשניה. כך למשל, כאשר דבורה חשה באיום על הכוורת או עליה היא מפרישה פרומוני אזעקה ועושה שימוש בעוקץ שלה. העקיצה עצמה והפרומונים מדיפים ריח ומסמנים ליתר דבורי הכוורת על מיקום הסכנה, ואלה יגיעו לאותו המקום וישחחררו את העוקץ שלהן כלפי האיום גם כן. שימוש בעשן ממסך את הריחות וההורמונים ומונע "היסטריה" בכוורת בעת שהדבוראי פותח את הכוורת לשם טיפול או איסוף תוצרי הכוורת, מה שהלכה למעשה נתפס כאיום. 

סברה נוספת היא שהעשן מדמה שרפה בכוורת הגורמת לדבורים להערך למצב החירום. הדבורים אוספות דבש רב ככל הניתן בבטנן על מנת שיהיה להם ממה להיזון בזמן חיפוש מקום והקמת כוורת חדשה. בזמן זה של אגירת דבש בבטנן הדבורים עסוקות ולכן אינן עסוקות בדבוראי המבצע את עבודתו. כמו כן ישנן סברות בלתי מבוססות הטוענות כי דבורה בעלת בטן נפוחה היא איטית הרבה יותר ומתקשה לשחרר את העוקץ שלה ולכן הרבה פחות נוטה לתקוף.

כיצד מייצרים עשן

כפי שאמרנו, הדבוראי נעזר בעשן על מנת לבצע את עבודתו, בין אם לטיפול בכוורות ובדבורים ובין אם לאסוף את תוצרי הכוורת. יחד עם זאת הדבוראי אינו מעוניין לפגוע בדבורים באמצעות עשן המזיק להן. לכן בד"כ ישתמש הדובראי בעשן המופק ממחטי אורן או עץ רקוב או אפילו יעשה שימוש בעשן נוזלי (מיימי). לשם שליטה על פיזור העשן והחדרת העשן למקומות הנחוצים עושה הדבוראי שימוש בכלי הנקרא מַדֵּף (מלשון להדיף). 

מחדיר עשן   

דובראי אינו שונה מכל מגדל חיות משק אחר, כמו תרנגולות ופרות, הדבוראי אוסף ומלקט את תוצרי הכוורת אולם גם דואג לבריאותן ורווחתן של הדבורים שכן כך יפיקו את מירב התוצרים באיכות הטובה ביותר. לכן אין זה פלא כי הדבוראי מעוניין לטפל במחלות התוקפות לעיתים את הכוורת. טיפול בחלק מן המחלות יכול להעשות באמצעות עשן. הדובראי מחדיר פיסת נייר ספוגה הטבול בתרופה (בד"כ אנטיביוטיקה) לתחתית הכוורת ולשורף אותו. התפזרות העשן מפיצה את התרופה בכוורת. כמו שציינו העשן אינו נעים לדבורים אך אינו פוגע בהן, ובמקרה הזה הוא גם מסייע להן ומבריא אותן. אפשרות נוספת ויעילה ונוחה הרבה יותר הינה עשיית שימוש במחדיר עשן. באמצעות מכשיר זה שורף הדבוראי את הנייר עם התרופה הספוגה בו ומחדיר את העשן עם התרופה לכוורת. מדובר בכלי יעיל וקל לשימוש שעושה את העבודה ביתר קלות וללא החשש לשריפה לא מבוקרת.              

כתבות נוספות

הכניסה לאתר זה מגיל 18 ומעלה

האם עברת את גיל 18?