מה הקשר בין קיץ, יין ודבש

/
מה הקשר בין קיץ, יין ודבש

עבור רובנו, המילה קיץ מסמלת בסך הכל את העונה החמה בשנה. אך עבור ייננים וכוורנים, שלא לדבר על הדבורים והגפנים, יש לתקופה זו משמעויות רבות אחרות. 

קיץ ויין

הקיץ הוא התקופה שבה הכרם מכין את עצמו לבציר. זהו הזמן בו הגפנים עוברות את השלב הקריטי של הבשלת הפרי. בתחילת הקיץ, הענבים עדיין ירוקים וקשים למגע, הם עשירים בחומצה אורגנית ומכילים מעט מאוד סוכר. כאשר הם גדלים מעט, הם נכנסים לשלב הנקרא "ווריזון", המסמל את תחילת הבשלת הפירות. הענב מקבל את צבעו הסופי, כמות הסוכר שהוא מכיל עולה והוא מתרכך. הפירות גדלים במהירות וכמות החומצות מתחילה לרדת באופן דרמטי, עד שמתקבלים הענבים המתוקים והעסיסיים האהובים עלינו כל כך. 

תהליך הווריזון מתרחש אצל הענבים השונים בכל כרם בקצב שונה, כאשר הענבים החיצוניים, החשופים לחום השמש, בדרך כלל עוברים אותו קודם. תפקיד הכורמים בתקופה זו הוא בעיקר לנהל את הכרם, ולוודא ששום אשכול ענבים אינו נחשף לחום רב מדי, או להפך – חבוי לחלוטין מהשמש או מזרימת האוויר. 

יינות קיץ

בעונת הקיץ, רוב האנשים מעדיפים לשתות יינות לבנים, או יינות רוזה. יינות אלה מוגשים מצוננים, ויש להם איכות מרעננת וטעם קליל שמתאימים ביותר לעונה החמה. עם זאת, אין סיבה שלא תוכלו להתענג גם על יין אדום בחודשי הקיץ, אם זה מה שאתם אוהבים. 

בניגוד לדעה הרווחת, אין שום מניעה לצנן גם יין אדום. עם זאת, ישנם יינות, כמו קברנה סוביניון או שיראז, שטעמם עשוי להיפגע מעט כאשר הם מקוררים. אלו בדרך כלל יינות עתירי אלכוהול בעלי עפיצות גבוהה, שהקירור מקנה להם טעם מתכתי ונוקשה. היינות האדומים הטובים ביותר לצינון הם בעלי גוף קל, דלים בטאנינים ובעלי טעמים פירותיים. יינות קלאסיים לקירור כוללים את הפינו נואר ואת הסנג'ובזה

קיץ ודבש

עונת החורף ידועה בכך שהיא מהווה אתגר גדול עבור הדבורים, אך גם בקיץ עליהן להתמודד עם קשיים לא פשוטים. בדיוק כמונו, גם הדבורים מושפעות מן החום העז, ולכן הכוורנים בכל מכוורת משתמשים באמצעים שונים על מנת להקל עליהן ולשמור על בריאותן. למרבה המזל, הטמפרטורות הגבוהות אין פוגעות בדבש שבכוורת ואינן משפיעות על איכותו. 

למרות שזה יכול להשתנות בהתאם למין, באופן כללי חשוב לשמור על טמפרטורה ממוצעת של 34-38 מעלות בתוך הכוורת, אך בתוך החלל הקטן והצפוף, תחת השמש הקופחת, הדבר יכול להוות אתגר. לכן, בעונת הקיץ, כוורנים משתמשים באמצעים שונים כדי להצל על הכוורות ולהגן עליהן מהשמש. 

גם לדבורים עצמן ישנן דרכים להתגונן מפני החום. בחריצות אופיינית, הן אוספות טיפות מים ומחזירות אותן לכוורת. בפנים, המים הופכים לגז ומורידים את הטמפרטורה של החלל כולו. לדבורים ישנן אף חיישנים רגישים שבעזרתם הן מבחינות בשינויי הטמפרטורה. כאשר חום הכוורת עולה יתר על המידה, הן יוצאות אל מחוץ לה ומתחילות להזיז את כנפיהן במהירות כדי לאוורר אותה. הן יכולות לבלות שעות ארוכות בביצוע הפעולה הזו, ללא הרף. במקרי חירום, הן עשויות אף לעוף אל מתחת לכוורת ולהינות מהצל שהיא מטילה. 

איך לטפל בדבש בקיץ?

למרות עמידותו הגבוהה, דבש אינו נהנה משינויי טמפרטורה רבים, שיכולים לפגוע בטעמו, מרקמו או צבעו. לכן, כדאי לאחסן אותו מחוץ לאור שמש ישיר, והרחק ממכשירי חשמל המפיצים חום או קור, כמו מקרר או תנור. טעם הדבש עשוי אף להיפגע בשל מגע תדיר עם חמצן, כך שחשוב לשמור אותו בכלי סגור, ולפתוח אותו רק כאשר עומדים להשתמש בו. 

כתבות נוספות

הכניסה לאתר זה מגיל 18 ומעלה

האם עברת את גיל 18?