איך מתאימים יין לאוכל?

/
איך מתאימים יין לאוכל?

שום ארוחה אינה שלמה ללא יין, לפחות כך טוענים הצרפתים. אבל כמה פעמים מצאתם את עצמכם מתכננים ארוחה חגיגית או מפגש טעימות יין וגבינות, ופשוט לא יודעים באיזה יין לבחור? אל תדאגו, אתם לא לבד. כדי לפתור את הבלבול, לפניכם מדריך קצר לשילוב יין עם אוכל.

גוף מלא עם טעמים עשירים

המושג ״גוף היין״ מתייחס לעוצמת הטעם, הכובד והמורכבות של היין. הגוף מושפע מגורמים כמו זן הענבים, רמת האלכוהול של היין ומתיקותו. זהו אולי ההיבט החשוב ביותר בבחירת היין המתאים לארוחה שלכם. באופן כללי, טעם היין צריך לשקף את טעם הארוחה, כך שיינות עדינים וטעמים חזקים לא הולכים ביחד. מזונות עשירים וכבדים כמו בשרים צלויים ותבשילי בשר אדום זקוקים ליין בעל גוף מלא וטעים שישלים אותם – בדרך כלל יין אדום. מאכלים קלים יותר כמו דגים או סלטים עדיף להגיש עם יין עדין ומרענן כמו יין לבן חצי יבש או יין אדום בעל גוף קל. אם אתם מארחים חברים לערב טעימות יין וגבינות, ייתכן שתרצו לצוות יינות שונים לגבינות השונות, כיוון שטעמי הגבינות נעים על סקאלה רחבה של עזות.

התאימו את טעם היין לטעם האוכל

בגדול, יין מכיל שלושה טעמים עיקריים, בדרגות שונות: מרירות, חמיצות ומתיקות, ונעדר מליחות וחריפות. בהכללה גסה, ניתן לומר שיין אדום מתאפיין בטעמים מרירים יותר, יינות לבנים, רוזה ומבעבעים הם חמוצים יותר, ויינות מתוקים הם – כמובן – מתוקים יותר.  מכאן זו נוסחה פשוטה – נסו להתאים את טעם האוכל לטעם היין.

אוכל איטלקי, למשל, נוטה להיות עשיר במרכיבים חומציים כמו עגבניות, חומץ ולימונים. לכן בדרך כלל נשלב אותו עם יין חומצי יחסית, כמו סוביניון בלאן או סנג׳ובזה. כך גם נוודא שהחמיצות שבמזון לא תטשטש את טעמו של היין. יינות מתוקים ישתלבו מצויין עם קינוחים או אפילו עם מנות בשר מתוקות.

למתקדמים, ניתן להתאים אפילו את הטעמים המרומזים יותר של היין עם טעם האוכל – למשל, סלט פירות יכול להשתלב מצויין עם יין פירותי, כמו מוסקט למשל. דגים עם רוטב לימון ניתן לצוות לפינו גרי בעל הטעם ההדרי.

הימנעו משילוב מליחות וטאנין

הטאנין הוא חומר הנמצא בחלקים שונים של הענב וגם בעץ האלון, שממנו יוצרים לעיתים קרובות חביות ליישון היין. הטאנין הוא שמקנה ליינות אדומים רבים את תחושת העפיצות – מין יובש קהה וגירי בפה.

מנות מלוחות עשויות להתנגש עם הטאנין שביין ולגרום לו להרגיש מריר ועוקצני יותר. אז המנעו משילוב מזון מלוח עם יינות כבדים ומורכבים כמו שיראז או קברנה סוביניון, שלרוב מתאפיינים ברמת טאנין גבוהה. התאימו למנות האלה יינות רעניים בעלי טאנינים נמוכים וחמיצות גבוהה שיעזרו לאזן את הטעם המלוח, כמו סוביניון בלאן או שאבלי.  לחובבי האדומים, תוכלו לבחור ביינות עדינים יותר שמתאפיינים לרוב בעפיצות נמוכה, כמו פינו נואר, או אפילו יינות מתוקים שיאזנו את המליחות ויספקו את האפקט האהוב של אבטיח עם גבינה בולגרית.

שדכו את היין לרוטב

הרוטב הוא בדרך כלל הגורם העיקרי שנותן את הטעם למנה. סלט אולי נראה כמו מנה קלילה, אבל אם הוא שוחה ברוטב ויניגרט בלסמי, ייתכן שתרצו לבחור ביין כבד וחומצי יותר כדי להשלים אותו. דג נחשב למזון בעל טעם עדין, אך הרוטב המסורתי של סבתא נותן לו פרשנות אחרת לגמרי.

בסופו של דבר, חשוב לזכור: דברי המומחים זה טוב ויפה, אבל טעם הוא עניין סובייקטיבי. אין שום מניעה לשתות כוס ריזלינג לצד סטייק אנטריקוט, ולא תעברו על שום חוק אם תבחרו לצוות קברנה סוביניון למנת דג ברוטב הדרים. הדבר החשוב ביותר הוא שתהנו, ואל תשכחו לחזור לספר לנו איך היה!

כתבות נוספות

הכניסה לאתר זה מגיל 18 ומעלה

האם עברת את גיל 18?