למה ילדים אוהבים דבש

/
למה ילדים אוהבים דבש

זה לא סוד שיותר מכל דבר אחר, ילדים אוהבים מתוק – ואין מתוק כמו דבש טהור ואיכותי. המזל הגדול הוא שדבש הוא לא רק מתוק, יש בו גם לא מעט דברים בריאים. לקראת פסטיבל הדבש השנתי שלנו, רצינו לתת לכם הצצה קטנה אל מאחורי הקלעים של עולם הדבש. והרי אי אפשר לדבר על דבש מבלי לדבר על מכוורת דבש ודבורים, ותהליך הייצור המרתק.

הכוורת הדבורים והדבש שביניהן 

אז כולם יודעים שיש כוורת, בתוכה יש דבורים, והן מייצרות דבש. אבל איך בדיוק זה קורה? 

המסע לייצור הדבש מתחיל למעשה בהכנה של חלת הדבש, תאים קטנים בהם יאחסנו את הדבש. לאחר שהדבורים החרוצות מייצרות את חלת הדבש, הן יוצאות לאסוף צוף. הדבורה יונקת צוף מפרחים שונים, תלוי באזור ובפרחים הגדלים בו, אוגרת אותו בגופה ומביאה אותו לכוורת. בהגיעה לכוורת היא מעבירה את הצוף למחסנאיות – דבורים שתפקידן לאחסן את הצוף בחלת הדבש. כאשר כל התאים בחלת הדבש מלאים בצוף, הדבורים סוגרות אותה בשעווה.

מהכוורת לכוורן ועד לצנצנת

לאחר שהדבורים סיימו את תהליך ייצור הדבש, נכנס תפקידו של הכוורן. הכוורן המיומן מוציא את חלת הדבש בזהירות מהכוורת, לבוש בגדי מיגון ומסכה אשר שומרים עליו. לאחר הוצאת חלות הדבש מהכוורת הן עוברות תהליך רדייה, שהוא למעשה הוצאת הדבש מהחלות. התהליך מתחיל בהסרת השעווה מהחלות, אשר אוטמת את הדבש. לאחר מכן מתבצע תהליך הרדייה, באופן מכני או ידני, תהליך סינון הדבש ואחסונו.

איך הדבורה בוחרת את הפרח?

בחירת הפרח ממנו יונקת הדבורה את הצוף היא לא בחירה אקראית בכלל. הבחירה שלה מושפעת קודם כל מהאזור בו מונחת הכוורת, והפרחים הפורחים באותו אזור. לעתים האזור יהיה כזה בו שולטת פריחה מסוג מסוים, ולעתים אזור בו פרחי בר שונים. אם מדובר באזור בו שולטת פריחה מסוימת, הדבורה תאסוף צוף מאותו פרח. אם מדובר באזור בו פריחות מגוונות, הדבורה תאסוף צוף מפרחי בר שונים. הדבורים החכמות יודעות לתקשר ביניהן ולעדכן זו את זו על מיקומם של פרחי צוף. הן עושות זאת בעזרת זמזומים וריקוד הדבורה, כאשר הן מתעופפות בצורה מסוימת מעל הפרח.

השפעתם של הפרחים על הדבש שאנחנו אוכלים

כמובן שלבחירת הפרחים ישנה השפעה משמעותית על הדבש, על טעמו, ריחו וצבעו. כאשר הדבורה יונקת את הצוף מאותו סוג של פרח, מתקבל דבש טהור שמקורו פרח אחד. לדוגמא, דבש הדרים, דבש אקליפטוס או דבש אבוקדו, מקורם אחד וטעמם מובהק. כאשר הדבורה יונקת את הצוף ממגוון פרחים הפורחים סביב הכוורת, מתקבל דבש פרחי בר. מכוורת דבש יכולה לבחור היכן למקם את הכוורות שלה, ובכך להשפיע על הדבש שיתקבל.

ילדים שאוכלים דבש הם מתוקים יותר

אמנם זה לא הוכח מדעית, אבל אנחנו בהחלט חושבים כך. עכשיו הומור בצד, ישנם לא מעט יתרונות בריאותיים באכילת דבש. קודם כל חשוב לציין כי על פי משרד הבריאות אסור לתינוקות מתחת לגיל שנה לאכול דבש. אבל אם ילדיכם עבר את גיל שנה, בהחלט ניתן לשלב דבש בתפריט שלו. דבש ידוע בלא מעט סגולות רפואיות, ורבים משתמשים בו לטיפול בשיעול טורדני. בנוסף, הוא מלא בויטמינים, מינרלים, ונוגדי חימצון, ומחקרים מראים שהוא אנטי-דלקתי ומחזק את המערכת החיסונית. רבים אף משתמשים בו למריחה על פצעים או כוויות, בכדי למנוע זיהומים. ולא רק שהוא בריא, הוא משתלב נפלא עם אינספור מזונות ומשקאות.

מכוורת דבש – משק אופיר 

המכוורת שלנו מונה מאות כוורות אשר פזורות באזורים שונים ברחבי הארץ, ואנחנו נודדים ביניהן. בחלק מהאזורים פריחה שולטת של זן מסוים, ובאחרים פרחי בר שונים. אנחנו נודדים בין הכוורות, מפריחה לפריחה, ואוספים את חלות הדבש לתהליך רדייה שמתקיים במכוורת. תהליך הרדייה נעשה תוך הבדלה בין הכוורות מהן הגיעו חלות הדבש. לבסוף מתקבלים תשעה סוגי דבש טהור וטבעי, חלקם מזן אחד וחלקם מפרחי בר על פי אזור המרעה.

פעם בשנה אנחנו מקיימים את פסטיבל הדבש, אירוע מלא בפעילויות מהנות ומעשירות לכל המשפחה. במהלך פסטיבל הדבש אפשר ללמוד אפילו יותר על התהליך המרתק, על הדבורים ועולמן העשיר ועל הדבש המיוצר אצלנו. פסטיבל הדבש כולל שלל פעילויות מצפייה בסרט וסיור במכוורת, ועד טעימות דבש טהור ויצירת נרות ועוד ועוד.

כתבות נוספות

הכניסה לאתר זה מגיל 18 ומעלה

האם עברת את גיל 18?