כמה בקבוקים מייצרים מחבית יין

/
כמה בקבוקים מייצרים מחבית יין

הסיפור המרתק של ייצור יין ודבש מורכב מהרבה סיפורים קטנים. מהסיפור מאחורי הכוורת בה מיוצר הדבש ועד הסיפור על כל חבית בה מיושן היין. לכל סיפור יש השפעה על איכות התוצר הסופי שמגיע אליכם – במילים פשוטות, היין שאתם שותים.  אז כדי להבין יותר על עולם היין נתעמק לרגע בסיפור על חביות יין והסוגים השונים שלהם.

אז מאיפה התחיל כל סיפור החביות יין?

מקור החבית הוא בעת העתיקה, אז שימשה בעיקר לאחסון והובלה של יין ושמן. עם הזמן, השימוש בה הפך לחלק בלתי נפרד מתהליך הייצור של היין – שלב יישון היין. לעתים החביות משמשות גם לשלב תסיסת היין. ישנם סוגים רבים של חביות יין, כאשר החומר המקובל ממנו עשויות החביות הוא עץ אלון. במאה ה-20 גם התחילו לייצר חביות מפלדת אל-חלד, אך עדיין מרבית היקבים משתמשים בעץ אלון.

סוגי החביות והשפעתן על היין שאנחנו שותים

לכל חבית מאפיינים שונים המשפיעים על היין – גודל, סוג העץ, שיטת ייצור, גיל החבית, ועוד. היינן המיומן יודע מהי ההשפעה של כל מאפיין, ואיך להגיע לתוצאה הסופית הרצויה. כל יקב, בין אם יקב בוטיק או יקב גדול, בוחר את סוג החביות המתאים לו ביותר. במהלך סיור ביקב תוכלו להתרשם וללמוד גם על החביות והשפעתן על היין המיושן בהן. 

סוג העץ – כמו שכבר אמרנו, החומר המסורתי והמקובל לייצור חביות יין הוא עץ אלון. המדינות המובילות בעולם מהן מגיעות מרבית חביות העץ הן ארצות הברית וצרפת. כמובן שישנו הבדל בין טעמו של יין אשר יושן בחביות עץ אמריקאיות לבין צרפתיות. יין ששהה בחביות אמריקאיות הוא בעל טעמים עשירים, עזים וארומטיים, לעתים אף טעמי וניל. לעומת זאת, יין אשר יושן בחביות צרפתיות הוא בעל טעמים עדינים יותר, עם יותר גוף. כמובן שהבסיס לטעמו של היין הוא הענב, ועל החביות בהן בוחרים להחמיא לזן הענבים. 

טאנינים – מילה שבטוח שמעתם פעם בהקשר של יין. אותם טאנינים נמצאים באופן טבעי בקליפות הענב, וגם בעץ האלון. לכן כשהיין שוהה בחבית הוא מקבל גם מהטאנינים אשר בעץ, המסייעים לתהליכי ההתיישנות והתסיסה. הטאנינים משמשים כחומר משמר ונותנים ליין אדום תחושה של עפיצות, מעיין מרירות ויובש בפה. עץ אלון צרפתי עשיר יותר בטאנינים, בעוד עץ אלון אמריקאי דל בטאנינים, מה שמשפיע על היין המיושן בו. 

גיל החבית – ככל שהחבית חדשה יותר, השפעתה על היין מהירה יותר וכך תהליך היישון מתקצר. בנוסף, השפעתה על היין פוחתת גם ככל שעברה יותר מחזורי יין. יקבים רבים, בין אם יקב בוטיק או גדול, נוטים להחליף את החביות כל כמה שנים.

חבית יין במשק אופיר

כמה בקבוקים מייצרים מחבית יין

התשובה לשאלה הזאת תלויה כמובן בגודל החבית, כאשר ישנם גדלים שונים של חביות יין. גודל חבית יכול לנוע בין כמה עשרות ליטרים, ועד 1000 ליטר ומעלה. ככל שהחבית גדולה יותר, כך תהליך היישון איטי יותר. חבית יין של 225 ליטר מכילה כמעט 300 בקבוקי יין סטנדרטיים של 750 מ״ל.

חבית היין של משק אופיר

אצלנו במשק אופיר מיישנים את היין בחביות עץ אלון אמריקאיות, כאשר החביות מוחלפות כל חמש שנים. במהלך סיור ביקב שלנו, יקב בוטיק משפחתי, אפשר בין היתר לראות את חביות העץ בהן מיושן היין. 

צביקה אופיר בחדר החביות במשק אופיר

סיור ביקב הוא מסע דרך כל התחנות בסיפור המשפחתי של יקב משק אופיר. הוא עובר בכרם, בבקתה ובמרתף היקב ומסתיים בטעימות יין, דבש, גבינות, לחם ומטבלים בחורשה הקסומה שלנו. אגב, גם הבקתה היפהפה שלנו, שהיא לב מרכז המבקרים, עשויה ברובה כמו החביות – מעץ אלון.

ואם חיפשתם יקב פתוח בשבת לבקר בו עם המשפחה או חברים, אז בכלל הגעתם למקום הנכון. מלבד סיור ביקב תוכלו להנות מחוויית טעימות בבקתה שלנו, וסלי פיקניק מלאים כל טוב. אנחנו בטוחים שכשאתם מחפשים יקב פתוח בשבת חשובה לכם גם האווירה מלבד היין, ולזה אנחנו בהחלט יכולים להתחייב. 

אז פעם הבאה שאתם מתכננים טיול לצפון או מחפשים יקב פתוח בשבת תחשבו עלינו, ותגיעו לחוויית יין משפחתית ומיוחדת במינה.

כתבות נוספות

הכניסה לאתר זה מגיל 18 ומעלה

האם עברת את גיל 18?