איך נציל את הדבורים?

/
איך נציל את הדבורים?

בשקט בשקט בלי שכולנו יודעים ובלי משיכת תשומת לב, מבצעות הדבורים עבודה נרחבת בעולמנו. למעשה, הדבורים אחראיות על ביצוע האבקה עבור מרבית הירקות והפירות שאנו אוכלים, הצרה היא שהדבורים נמצאות בסכנת הכחדה בשל השימוש הרב בחומרי הדברה וייעוד הקרקעות ששונה מבעבר או ליתר דיוק: עצם העובדה שפרדסים רבים נעקרו ושאין מספיק שטחי מרעה לדבורים. לצד הגורמים הללו ישנה סיבה משמעותית נוספת להיעלמותן של הדבורים, גורם זה הוא מחלה אשר נקראת "תסמונת קריסת המושבה". אם לא די בכל הגורמים הללו גם שינויי האקלים משפיעים על הדבורים ובשל קיצורה של תקופת האביב וימי השרב הרבים אשר מחליפים את ימי אביב אין לדבורים מספיק זמן לאגור כמות דבש מספקת. כל הסיבות הללו מובילות להרעה במצבן של הדבורים ואם המצב ימשיך באופן זה הדבורים יעלמו לחלוטין, לכן אנו חייבים להתגייס ולנסות להשפיע על המצב.

הרחבה על פעילותן של הדבורים החרוצות

דבורי הדבש מייצרות כמובן את הדבש המתוק והטעים שאנו אוהבים. לדבש יש סגולות רבות וידוע כי אם מעוניינים להמתיק למשל כוס תה עדיף להשתמש בדבש מאשר בממתיקים מלאכותיים שאינם בריאים או בסוכר לבן, שגם הוא אינו בריא לנו. אנשים רבים נהנים גם לאכול דבש עם תפוחים בראש השנה או להוסיף דבש למתכונים שונים, כמו למשל: להכין עוף בדבש או להכין עוגת דבש. לצד השימוש בדבש לצרכי מזון הדבורים מבצעות פעולה חשובה נוספת אותה ציינו קודם – פעולה זו נקראת האבקה שמשמעותה העברת גרגר אבקה מאיבר זכרי בצמח לאיבר נקבי בצמח אחר או לאיבר נקבי באותו הצמח, באמצעות האבקה ניתן לגדל גידולים רבים ומגוונים, כמו למשל: מלונים, אבטיחים, תבלינים שונים, שקדים והרשימה עוד ארוכה.

מה אנו יכולים לעשות כדי לסייע?

לאחר שהבנו עד כמה הדבורים חשובות וחיוניות עשויה לעלות השאלה: כיצד יכולים אנו לסייע בהצלת דבורי הדבש? מה יכול האדם לעשות כדי למנוע את המשך היעלמותן של הדבורים החרוצות והחיוניות? התשובה לשאלה זו היא שניסיונות לעודד את גידול הדבורים כבר נעשים בימינו, אם על ידי שינוי אופן גידול הדבורים – כך שהיום נעשים ניסיונות לגדל דבורים בשיטה מודרנית אשר אינה מפריעה לדבורים לקיים פעילות שוטפת, וכן על ידי נטיעת עצים ושיחים רבים באזורים שונים בארץ.

פרויקט גדול בתחום זה בוצע על ידי הקרן הקיימת לישראל ומועצת הדבש. כאן יש לציין כי כל אחד יכול לתרום לתהליך הצלת הדבורים על ידי נטיעת שיחים ועצים שמעודדים את פעילותן של הדבורים. ישנם מגוון צמחים שמומלץ לנטוע על מנת לסייע לדבורים, בין הצמחים הללו יש לציין: מיני אקליפטוסים אשר מושכים דבורים ואינם דורשים הרבה השקייה, אקליפטוס מצולע אשר מתאים לאזור השפלה והנגב, אקליפטוס פיציפוליה שמספק צוף בכמות רבה, אקליפטורס טורלי שמתאים לישובים, אקליפטוס סטריקלנד שכשמו יכול לצמוח גם באזורים בהם התנאים קשים, אקליפטוס מקופל פרי שמתאים לגינות ופורח היטב בסתיו ובאביב, כליל החורש שמתאפיין בכך שהוא נוח לטיפול, עץ שיזף שמייצר הרבה צוף ועמיד מאוד גם בתקופות יבשות, חרוב "בר" ישראלי שפורח בסתיו ומושך קבוצות גדולות של דבורים וצמחי תבלין ושיחים צופניים אשר ניחנים בגודל קטן וקלים לטיפול משום שהם חסכוניים במים. יש לציין כי קיימים סוגים רבים נוספים של צמחים המתאימים לשתילה לצורך משיכת דבורים.

חשוב מאוד שנהיה מודעים למצבן של הדבורים ולחשיבות העצומה שיש להן. פעולה כעת תוכל למנוע המשך פגיעה ושימור הדבורים הכה חיוניות לעולמנו.

כתבות נוספות

הכניסה לאתר זה מגיל 18 ומעלה

האם עברת את גיל 18?