עקיצת הדבורה, לא רק מתכון לעוגה

/
עקיצת הדבורה, לא רק מתכון לעוגה

רבים מהאנשים מפחדים ממקרה של עקיצת הדבורה, משום שהיא מהווה מטרד נפוץ לשוהים בחוץ. במרבית המקרים, עקיצת הדבורה רק תכאב לרגע קצר, וכל שנותר הוא לטפל באמצעות מרכיבים וחומרים הנמצאים בכל בית, כדי להקל את הכאב. רק אם ידועה אלרגיה לעקיצות דבורים או במקרה של עקיצות רבות, ייתכן שתתרחש תגובה חמורה יותר הדורשת טיפול דחוף.

מה עומד מאחורי עקיצת הדבורה ולמה היא מתרחשת?

עקיצת הדבורה מרגישה כדקירה קלה אך כואבת, ולאחר העקיצה, תוכלו להבחין במקום המדויק בגופכם בה היא התרחשה. אולם בעוד דבורים יכולות לעקוץ רק פעם אחת בחייהן (מכיוון שהן משאירות אחריהן את הארס ומתות), צרעות, לעומת זאת, יהיו מסוגלות לעקוץ את קורבנותיהם שוב ושוב. עקיצת הדבורה כוללת תמיד את העקיצה ואת בלוטת הארס והיא נעשית על ידי הנקבות בלבד, בזכות צינור הטלת ביצים. לזכרי הדבורים אין עוקץ, למרות שהם יכולים לנשוך באמצעות לסתותיהם. 

העוקץ עצמו משמש להתקפה ולהגנה ומנגנון העוקץ מורכב מחלקים חיצוניים (העוקץ) ומחלקים פנימיים המכילים את שק הרעלים, בלוטות החומצה והבלוטה הבסיסית. כדי לעקוץ, הדבורה תוקעת את העוקץ הדוקרני לתוך העור ואילו הארס, אשר מכיל חלבונים המשפיעים על תאי העור ועל מערכת החיסון, יגרום לכאבים ונפיחות סביב אזור העקיצה. אצל אנשים עם אלרגיה לעקיצת דבורים, ארס דבורים יכול לעורר תגובה חמורה יותר של מערכת החיסון.

התגובות השונות הקיימות לעקיצות דבורה

עקיצת הדבורה עלולה לייצר תגובות שונות, החל מכאב זמני ואי נוחות ועד תגובה אלרגית חמורה. העובדה שהרגשתם פעם אחת תגובה מסוימת לא אומרת שתמיד תרגישו את אותה תגובה, וייתכנו מקרים בהם העקיצה הבאה תלווה בהחמרה של התסמינים. תגובה קלה לעקיצת דבורה תכלול תסמינים כמו כאב בוער מידי, אודם במקום העקיצה ונפיחות סביבה. אצל מרבית האנשים, הנפיחות והכאב יחלפו תוך מספר שעות. חלק מהאנשים שנעקצו על ידי דבורה יסבלו מתגובה קצת יותר חזקה, הכוללת נפיחות במקום העקיצה שתתרחב בהדרגה במהלך היום-יומיים שלאחר מכן.

תגובה אלרגית חמורה (עד כדי אנפילקסיס) לעקיצות דבורים עלולה לסכן חיים ודורשת טיפול דחוף. אחוז קטן מהאנשים שנעקצו עלולים לפתח במהירות תגובה אלרגית שתכלול תגובות עוריות, כמו גרד, עור סמוק או חיוור, קשיי נשימה, נפיחות בלשון, דופק חלש ומהיר, בחילות, הקאות או שלשולים, סחרחורת או עילפון עד אובדן ההכרה. 

עקיצת הדבורה – האם ואיך אפשר להימנע?

  • היזהרו כאשר אתם שותים משקאות מתוקים בחוץ-  כדאי להשתמש בכוסות רחבות ופתוחות אשר ייקלו עליכם לראות האם קיימת דבורה בפנים. 
  • כסו היטב מכלי מזון ופחי אשפה- מקורות אלו, לרבות פירות שנפלו על הארץ וצואה של כלבים או בעלי חיים אחרים עלולים למשוך זבובים אשר יימשכו צרעות.
  • נעלו נעליים סגורות כשאתם נמצאים בחוץ.
  • אל תלבשו צבעים בהירים או הדפסי פרחים, שעלולים למשוך דבורים. כמו כן בגדים רפויים עלולים ללכוד דבורים בין הבד לעור.
  • בעת נהיגה, שימרו על חלונות סגורים. 
  • היזהרו בעת כיסוח הדשא או כריתת צמחייה –  פעילויות שעלולות לעורר דבורים בכוורת או בקן צרעות.
  • הסירו כוורות וקינים ליד ביתכם על ידי איש מקצוע.
  • דעו מה יש לעשות כאשר אתם נחשפים לסיטואציה של עקיצת דבורה – אם מספר דבורים עפות סביבכם, הישארו רגועים והתרחקו לאט מהאזור. אם הרגשתם את עקיצת הדבורה, או שאתם רואים תכונה סביבכם של דבורים, צרעות או חרקים אחרים, כסו את הפה והאף ועזבו במהירות את האזור. כאשר דבורה עוקצת, היא משחררת חומר כימי שמושך דבורים אחרות, כך שאם תוכלו, היכנסו מייד לבניין או לרכב סגור.

ונסיים עם המתכון לעוגה של עקיצת הדבורה

מצרכים

לתבנית קפיצית בגודל 24 ס"מ:

לבצק:

170 גרם (1/3 1 כוסות) קמח

1/8 כפית מלח

10 גרם (1 כף) שמרים טריים

70 גרם חמאה רכה

35 גרם (1/2 כוס) סוכר

1 ביצה

20 מ"ל (2 כפות) מים

40 מ"ל (2 כפות ו-2 כפיות) חלב

למילוי:

500 מ"ל (2 מיכלים) שמנת מתוקה

150 מ"ל (1/2 כוס + 2 כפות) חלב

60 גרם (1/4 כוס) סוכר

60 גרם אינסטנט פודינג

לציפוי:

100 גרם (1/2 כוס) סוכר

50 גרם (1/2 2 כפות) דבש

50 גרם חמאה

120 מ"ל (1/2 כוס) שמנת מתוקה

100 גרם (1 כוס) אגוזי מלך קצוצים

30 גרם (5 כפות) שקדים פרוסים

עוגת עקיצת הדבורה

אופן ההכנה

1.מכינים את הבצק: בקערת מיקסר עם וו גיטרה מערבלים את החמאה והסוכר. מוסיפים את הביצה בהדרגה. ממשיכים לערבב. מנקים את דפנות הקערה, ואז מוסיפים את החלב והמים ומוסיפים לערבב עד שמתקבלת תערובת אחידה.

2. שוב מנקים את דפנות הקערה ומוסיפים את הקמח, המלח והשמרים.

3. לשים את הבצק במשך דקה, במהירות איטית ואז במהירות שנייה. הבצק שיתקבל בשלב זה הוא מעין בצק פריך שמרים.

4. מתפיחים את הבצק בטמפרטורת החדר כשהוא מכוסה במגבת במשך חצי שעה.

5. מכניסים את הבצק למקרר למשך שעתיים כשהוא עטוף בניילון נצמד.

6. אחרי שעתיים מרדדים 300 גרם בצק שמרים לעיגול בקוטר התבנית הקפיצית. מרפדים את תחתית התבנית.

7. מכינים בינתיים את הציפוי: ממיסים במחבת את השמנת, הדבש, הסוכר והחמאה. מבשלים דקה וחצי עד רתיחה, ודקה אחרי הרתיחה מכבים את האש.

8. מוסיפים לנוזל את השקדים והאגוזים.

9. מורחים על הבצק שכבה דקה של תערובת האגוזים החמה. מחממים תנור ל-170 מעלות ואופים 25 דקות, עד שהשקדים מזהיבים.

10. מצננים בטמפרטורת החדר למשך שעה לפחות.

11. מכינים את המילוי: מקציפים יחד את כל חומרי המילוי.

12. מוציאים את העוגה שהצטננה, חוצים אותה לרוחבה, מחזירים חצי אחד לתבנית, וממלאים בקרם המילוי. סוגרים בחצי העוגה המצופה בפלורנטין האגוזים והשקדים.

כתבות נוספות

הכניסה לאתר זה מגיל 18 ומעלה

האם עברת את גיל 18?