כיצד מקבל היין את צבעו הטבעי?

/
כיצד מקבל היין את צבעו הטבעי?

כיצד מקבל היין את צבעו הטבעי?

עולם היין הוא עולם רחב ומרתק, מלא במושגים שבשביל רובנו – בואו נודה על האמת – הם כמעט בגדר סינית (עפיצות, מישהו?). אבל על דבר אחד כולם מסכימים – יין אדום מיוצר מענבים אדומים, יין לבן מענבים ירוקים ורוזה מיוצר מ….שילוב כלשהו של השניים. נכון? אז זהו, שכמעט, אבל לא בדיוק. האמת היא שהעסיס שנסחט מענב אדום יהיה בצבע שקוף, בדיוק כמו זה שנסחט מענב ירוק. אז מה בעצם יוצר את הצבעים השונים של היינות? והאם גוון היין מספר לנו משהו על טעמו?

אז אם העסיס הוא שקוף, מאיפה מגיע צבע היין?

יין אדום – הצבע האדום המרשים של יינות כמו קברנה סוביניון, מלבק ושיראז מגיע מפיגמנט הנקרא אנתוציאנין, שנמצא בזגים – קליפות הענבים. בתהליך התסיסה של היין משרים את הקליפות יחד עם המיץ, וכך הצבע שלהן מוענק ליין עצמו. מכאן מגיע גם חלק ניכר מהטאנין ביין, כמו גם נוגדי החמצון והפוליפנולים שהופכים יין אדום לבריא. בקליפות הענבים הירוקים אין אנתוציאנין, ולכן לא ניתן לייצר יין אדום מענבים ירוקים.

יין לבן – יין לבן מיוצר בדרך כלל מענבים ירוקים, כשלקראת תהליך התתסיסה מופרדות קליפות הענבים מהעסיס וכך מתקבל צבעו הצהבהב של היין. ניתן גם לייצר יין לבן מענבים אדומים. לשם כך – ניחשתם נכון – מוציאים את הקליפות לפני שלב התסיסה, כך שהיין שומר על צבעו הטבעי. יין כזה נקרא  Blanc de noir או "לבן מאדום". דוגמה קלאסית היא שילוב פינו נואר, שהוא ענב אדום, בשמפניה. שמפניות בלאן דה נואר, למשל, עשויות מ-100% פינו.

יין כתום – מענבים ירוקים ניתן גם לייצר יין כתום. מדובר ביין נדיר יחסית, שצובר פופולריות הולכת וגדלה בעשור האחרון. יין כתום מיוצר באמצעות השריות ארוכות מאד של העסיס עם הזגים. 

יין רוזה – שאגב, זכה באנגלית לשם המתוק "יין סמוק״ (blush wine) – אינו מתקבל משילוב של ענבים אדומים וירוקים כפי שנהוג לחשוב. למעשה, היין מיוצר לרוב מענבים אדומים, שאליהם מוסיפים את הזגים לתקופת תסיסה קצרה בלבד, מה שמקנה ליין צבע ורוד חגיגי.

אז מה הצבע מספר לנו על היין?

ישנם גורמים רבים שמשפיעים על טעם היין, כך שהצבע לא מספר לנו הכל. עם זאת, אם תבחנו את כוס היין שלכם באור טבעי מול קיר לבן, תוכלו להסיק לא מעט לגבי טעמו. הנה כמה מהמאפיינים העיקריים המקשרים בין צבע היין לבין טעמו:

תכונות הקליפה – לקליפות הענבים של הזנים השונים יש מאפיינים משלהן – בדיוק כמו שלקליפת התפוז יש טעם תפוז מרוכז יותר, או שקליפת התפוח מכילה יותר סיבים מהפרי עצמו. עובי הקליפה של זני הענבים השונים ואף כמות האנתוציאנין שהיא מכילה משפיעים גם הם על הצבע. כמובן שככל שהקליפות באות במגע ארוך יותר עם היין בתהליך התסיסה, כך הן מקנות לו יותר מטעמן.

חביות עץ אלון – יין שיושן זמן רב בחביות עץ אלון לרוב יזכה לטעם עשיר ומורכב יותר. ניתן להעריך את זמן היישון על פי צבע היין. יינות לבנים בעלי צבע בהיר ושקוף לרוב לא התיישנו בחביות עץ אלון כלל, או כמעט בכלל. הם בדרך כלל פריכים ומרעננים, כמו לימונדה ביום קיץ חם. יין אדום שהתיישן זמן רב בחביות עץ אלון יקבל צבע עמוק, נועז ועשיר. אלה הם היינות שאנחנו מדמיינים כשאנחנו חושבים על ארוחת ערב עם יין אדום וסטייק.

גיל היין – יינות אדומים נוטים לאבד צבע כשהם מזדקנים ומתחמצנים, עד לקבלת גוון סגול עמוק ואפילו חום.

עכשיו שאתם יודעים כל כך הרבה על צבע היין – בחנו את המיומנות החדשה שלכם. אנחנו ממליצים לכם להירשם לסיור טעימות יין אצלנו במשק אופיר – כי הכי כדאי להתפנק על יין ביקב בוטיק בצפון – כדי שתוכלו להשוות בין מגוון יינות בבת אחת. בחנו את היין מול האור, ותנו לצבע לספר לכם את סיפורו.

כתבות נוספות

הכניסה לאתר זה מגיל 18 ומעלה

האם עברת את גיל 18?